Bu röportaj, 21 Ağustos 2013'de yayımlanmıştır.

Gloria ve Eduardo, ebedi kucaklama…*

Gloria ve Eduardo Arquimbau, Tango’muzun simgesel çifti! **

Pugliese, Troilo, Canaro, D’Arienzo, Mores ve De Angelis gibi büyük orkestraların yanında dans ettiler. 1961’de Japonya’ya ilk gezilerden birini yaptılar. Onlar, şehrimizin seçkin vatandaşları. Tarihi jüriler, festivalin yeni bölümünü de açtı.

Yarım asırdan fazla bir süredir sahnenin üstünde ve gerisindeydiler. Pugliese, Troilo, Canaro, D’Arienzo, Mores ve De Angelis orkestralarıyla dans ettiler. David Stivel’in yönettiği ve onları oyunculuğa başlatan sonsuz sayıda TV programına katıldılar. 1961’de Tango’nun yurt dışına çıkması için, onlara kapıları açan Japonya’ya ilk gezilerden birini yaptılar. Efsanevi müzik dergisi, ‘Tango Argentino’nun üyeleriydiler ve tüm dünyaya gösterilerini sundular. Onlar aynı zamanda ‘Forever Tango’ grubunun başında ve koreograflarıydılar.

2006’da uzun ve başarılı kariyerleri ve Arjantin dansına katkıları nedeniyle Buenos Aires Şehri Seçkin Vatandaşları seçildiler. Her yıl Dünya Tango yarışmasına ( Tango Mundial ) jüri olarak katılıyorlar. 

Eduardo, festival etkinliği ile ilgili olarak şöyle diyor:

Buenos Aires Tango Festivali’nin gelişimi tango, kültür ve şehir dünyası için önemlidir, bu festivali severek ve aşkla yapmaktan hiç vazgeçmemeliyiz. Dünyanın her yerinden gelen rekabet halindeki çiftler, gittikçe yarışmaya daha fazla hazırlanıyorlar ve bu festivali daha da ilginç kılıyor. 

Gloria ve Eduardo ile el ele

Mahalle sessiz ve ağaçlık, şarkı söyleyen kuşlar kendilerini hissettiriyor.. Dostça ve geniş bir gülümsemeyle Eduardo, bizi Boedo mahallesindeki evine davet ediyor. Karısı Gloria, çeşitli ikramlarla mutfakta bizi karşılıyor ve günlük yaşamlarının ortasında bu efsanevi çift ile röportajımıza başlıyoruz. İlk olarak Eduardo başlıyor:

 

Her şey Buenos Aires’in en geleneksel mahallelerinden birinde başladı, Parque Patricios ‘da.. Neredeyse bir tesadüf diyebilirim.. dans etmeyi öğrenmek isteyen bir arkadaşım vardı ve mahalleden bir komşu ona öğretmeyi teklif etti ve dans ederken müzik çalmam için beni çağırdılar, ben bir çocuktum, 12 yaşındaydım ve bize öğreten de bir çocuktu, biraz daha büyük bir çocuk.

Karnaval zamanlarında; dans etmeye yeni başlayan herkes, her şeyin başlamasına izin verilen o şenlikli iklimden yararlanabilirdi. Ancak, yıl boyunca, pistlerde dans etmek istiyorsanız, çok şey bilmek zorundaydınız. Mesele şu ki, bu arkadaşım dansta çok kötüydü, artık öğrenemedi (gülüyor) ve öğretmen yoruldu ve bana öğretmeye başladı. Sınıflarda çok şey izlediğimden bir şeyler biliyordum ve dolayısıyla çok hızlı öğrendim. 

Peki Gloria, sen dans etmeyi nerede öğrendin? 

Dansçı bir aileden geliyorum, babam tango dans ederdi ve onunla aile partilerinde dans ettim, ama her zaman dans ettim, 5 yaşından itibaren klasik dans ve İspanyol dansları dersleri aldım. Okullarda öğreniyorsun ama kulüplerde de çok dans ettim. O zamanlar Unidos de Pompeya, Alcorta Juniors, Club Piraña, el Primaveral ve çok daha fazlası vardı. Çok spor yapılırdı ve o zamanlar Buenos Aires’te çok dans vardı. 

Birlikte dans etmeye nasıl başladınız?

Mahallede komşuyduk ve bir öğretmen bizi bir araya getirdi. Ama tango için değil; ispanyol dansları ve amerikan dansları için. Çok gençtik, Gloria 8 yaşında ve ben ise 18 yaşındaydım.

Gloria ve Eduardo Arquimbau, efsanevi bir Arjantinli tango çifti.

Gloria ve Eduardo Arquimbau, efsanevi Arjantinli tango çifti.

 

Tango tutkusu nasıl doğdu?

Eduardo: Pratik yapmak için dans etmeye giderdim, o zaman erkekler ve daha çok arkadaş arasında edilirdi danslar. Komşular beni dans ederken gördüler ve dansımı sevdiler. Bu sebeple mahalleden kızlarla bir yarışmaya kaydolduk ve kazandık. Bu yarışmayı düzenleyen kişi, tanınmış bir dansçıydı; Anibal Troilo orkestrasındaki ilk dansçı. Pin derlerdi ona. Pin ve Zarita çifti. Bu adam beni bir gösteri yapmaya davet etti çünkü koreografi hakkında bir şeyler de biliyordum. Gloria 13 yaşındaydı, baleyle birleştirecektik. Babasından dans etmesi için izin aldım. Folklörü, ispanyol danslarını da birleştirip; birlikte dans ettik. 

Gloria: Bu grupta bir öğretmen bizi gördü ve tangoya bizi o getirdi. O yıllarda tango dans eden kızlar bu duruma kaş çatarak baktılar. Ancak babam, dans etmeme izin verdi. Çünkü hem o da dans ediyordu hem de Eduardo’yu tanıyordu. Her neyse, kulüplerde, salonlarda ya da partilerde dansa gittiğimizde annem de bize eşlik ederdi.

Fotoğraf: Estrella Herrera

Fotoğraf: Estrella Herrera

 

Profesyonel olarak nasıl başladınız? 

Gloria: Bizi bir araya getiren öğretmen – adı Crespo idi – bize canlı dans etmemizi önerdi. O yıllarda, ulusal müziği tanıtmak için, sinemada, film arasında, çok yaygın olarak canlı müzik gösterileri olurdu. Orkestralar, müzik grupları, solistler vb. Ve biz de orkestralardan biriyle dans ettik. 

Dünya çapında dans etmeye nasıl geçtiniz? 

Eduardo: Biz çok dans ettik ve insanlar dansımızı sevdi. Çok iyi dans eden bir çift olduğumuza dair söylentiler dolaşıyordu. Fırtınalı bir gece, Francisco Canaro bizi görmeye geldi. Gösteri sona erdiğinde, salondaki yer gösterici bize ‘Canaro burada ve sizinle konuşmak istiyor‘ dedi. Onu görmeye gittim. Beni selamladı ve dergisinin gösterisinde bizi görmek istediğini; eğer ilgileniyorsak temsilcimizle görüşüp her şeyi ayarlayabileceğini söyledi.

Gloria: Bu bizim için inanılmazdı, o an düşünmedik bile. Ben 14 yaşımdaydım, Eduardo ise 24 yaşındaydı ve henüz Canaro’nun kim olduğu konusunda bir fikrimiz yoktu. (gülüşmeler) Sözleşmeyi düzenlediğimizde bile ne kadar kazanmamız gerektiğini bilmiyorduk. Sonra Eduardo, orkestralarda çalışmamızı istemeyen birine sordu. O da bize gerçekçi olmayan (mantıklı olmayan) bir rakam söyledi ki bizi aramasınlar. Eduardo hiç bilmiyordu, gitti ve Canaro’nun temsilcisinden o rakamı istedi. İnanılmaz ama adam ona aynı rakamı verdi.

Eduardo: Bundan sonra, Arjantin kültürünü dünyaya tanıtmak için Başkan Frondizi tarafından düzenlenen bir yolculukta Canaro ile Japonya’ya gittik ve işte o zamandan beri dünyanın farklı yerlerinde tüm tango orkestralarıyla dans etmeyi hiç bırakmadık. 

27 Kasım 1961 - Canaro orkestrası ile Japonya'da

27 Kasım 1961 – Canaro orkestrası ile Japonya’da

Sizce neden bu kadar çok insan tangoya ilgi duyup; Buenos Aires’e geliyor? 

Eduardo: Sanırım kısmen o yıllarda yapılan geziler ve şimdi 30 yaşına yaklaşan Tango Argentino gösterisi yüzünden olduğunu düşünüyorum. Tüm dünyayı gezerek, Buenos Aires’te nasıl dans edildiğini tüm dünyaya anlattığımız bir gösteriydi. Bunu yaptığımız sırada henüz kimse dans etmeyi öğrenmek istemiyordu, dans bilinmiyordu çünkü. Gardel ve Piazzola dünyada biliniyordu ancak tango dansı öyle değildi ve bu gösteriden sonra insanlar tangoya ilgi göstermeye başladılar. Ayrıca bir kimlik sorunu da vardı. Birçok dansçı harikaydı ancak bazıları ekstra kiloluydu ve bunu görenler, ‘o yapabiliyorsa ben de yapabilirim‘ diye düşündü.

Gloria ve Eduardo çifti, dansla birlikte zamanın en ünlü gösterilerinde sahne aldı. Kendilerini ‘dans eden aktörler‘ olarak tanımlıyorlar. Bugün onlar Tango’muzun en temsili çiftlerinden biri ve festivalimizi mükemmel bir şekilde yayıyor ve herkesi birleştiriyorlar. (entegre ediyorlar) 

**Bu röportaj, 21 Ağustos 2013’de yayımlanmıştır.

12 Nisan 2020 ‘de henüz 73 yaşında iken hayatını kaybeden Gloria Arquimbau anısına saygıyla….

* 2019 sonunda, Arjantin Tango topluluğu tarafından hazırlanan Gloria ve Eduardo, sonsuz (ebedi) kucaklaşma belgeselini de paylaşıyoruz.

 

Kucaklaşma ( sarılma ) Eduardo ve Gloria‘nın hayatlarını başlangıçtan beri birleştirdi.. ve burada sadece bir tango çiftinin karakteristik kucaklaşmasından bahsetmiyoruz, aynı zamanda 50 yıldır evli olan bir çiftin sarılmasından bahsediyoruz. 

Kaynakça:

(1)http://theargentinetangosociety.org/en/gloria-y-eduardo-el-abrazo-eterno/

(2)https://www.buenosaires.gob.ar/noticias/gloria-y-eduardo-arquinbau?fbclid=IwAR0tsMZjpAAcXKpjtZoyL-5_J_y3pDtYYfDKitYxJU0EIFNEQRl5aUiSpmY

Röportaj çeviri: Elif ÖMÜRİŞ

Şunları da beğenebilirsiniz